Een Meesterlijk Geluid

In 1991, in een moeilijke overgangsperiode voor Rusland, vestigde de gelauwerde Russische accordeonist Vladimir Avralev accordeonfabriek AKKO. Hij speelde al een paar jaar met het idee, maar de beslissende impuls was een gesprek met de beroemde Italiaanse meester Pigini op het internationale accordeonconcours in Joegoslavië in 1990. “Als je het echt wil, zal het je lukken”, zei de Italiaanse meester tegen de Russische dromer. En jawel, ruim een jaar later werden in Voronezh inderdaad de eerste knop-accordeons van het merk AKKO geproduceerd en niet lang daarna verschenen ook de eerste piano-accordeons. In die eerste jaren produceerde de fabriek slechts een paar modellen. Nu zijn dat er meer dan 60.

AKKO is de enige accordeon-fabriek ter wereld die voor alle instrumenten – zowel voor professionals als voor kinderen, zowel voor knop- als piano-accordeons – uitsluitend handgemaakte tongen gebruikt, gemonteerd op een enkele tongplaat, zegt de huidige directeur van de fabriek Dmitry Avralev, zoon van de oprichter. Hij leidt het bedrijf inmiddels zes jaar. Veel aandacht wordt besteed aan de productie van instrumenten voor kinderen. Deze zijn zo ontworpen dat het kind zo weinig mogelijk transitie-problemen ondervindt als het op een groter instrument overgaat. Daarom worden alle kinder-accordeons uitgevoerd met dezelfde technische specificaties als een compleet concert-instrument: met dezelfde helling van het toetsenbord, dezelfde maat van en afstand tussen de knoppen en vijf rijen in de rechterhand.
AKKO vervaardigt muziekinstrumenten geschikt voor verschillende soorten repertoire: van volks- en klassieke muziek tot jazz en musette. Alle instrumenten worden met de hand gemaakt, van de beste materialen. Er is geen serie-productie – elke accordeon wordt op bestelling, naar de individuele wensen van de klant, vervaardigd. Dat is ook waarom het maken van een accordeon drie tot zes maanden duurt. Zoals ons wordt uitgelegd in de fabriek, is het belangrijkste verschil tussen een Russisch instrument en andere accordeons de unieke klankkleur en de krachtige, diepe bas. Bovendien produceert alleen AKKO piano-accordeons met een puur Russisch bayan-geluid.
Het vervaardigen van een accordeon is heel complex. Bij de productie van een instrument is het hele team betrokken; elke specialist doet zijn werk. Medewerkers die niet ook zelf muziek maken zijn in de fabriek nauwelijks te vinden. De stemmer Yuri Chemeris, een van de oudste medewerkers van de fabriek, is ook afgestudeerd accordeonist en was een student van de oprichter van de fabriek. Hij vindt zijn werk nog altijd fascinerend: “Het belangrijkste in mijn werk is om te kunnen luisteren en horen”, zegt hij.

Stemmer Yuri Chemeris
Bijna alle 50 werknemers hebben hun beroep in de fabriek geleerd, omdat het zulk specialistisch werk is dat er geen opleiding voor bestaat. Het merendeel van de arbeiders werkt hier al sinds de oprichting. Op het eerste gezicht is het werk moeilijk en eentonig, maar Sergei Korablev, die de mechaniek van de rechterhand maakt, legt uit dat het werk juist heel creatief is. Elk instrument is uniek, net zo uniek en onherhaalbaar als alles dat wordt gemaakt door de handen van deze Russische meesters.

Technicus Sergei Korablev

Het bedrijf, dat nu twintig jaar bestaat, produceert niet alleen instrumenten, maar heeft ook een belangrijke culturele functie. AKKO sponsort diverse concoursen en festivals, helpt jonge talenten, en financiert de publicatie van muziekliteratuur voor volksinstrumenten. Bovendien organiseert AKKO elk jaar het Vladimir Avralev festival met optredens van toonaangevende Russische bayanisten. En in de toekomst wil het team graag de grote droom van oprichter Vladimir Avralev realiseren – de bouw van een concertzaal met levensgroot orgel op de fabriek. Kijkend naar deze hechte, professionele, creatieve groep werknemers is het niet moeilijk te geloven dat deze droom werkelijkheid zal worden.

Auteur: Svetlana Shamakina
Bron: “Communa” № 5 (25 833), 14.01.2012
Vertaald door: Oleg Lysenko