Foto Jef van Eynde

Armando en Oleg

“Ik hoorde dat er geluisterd werd”, is de titel van het literaire concert dat Armando en Oleg Lysenko de afgelopen twee jaar hebben gegeven.                      Schrijver, schilder, beeldhouwer, film- en theatermaker Armando leest voor uit zijn grootse oeuvre. Accordeonist en bandoneonist Oleg Lysenko begeleidt hem, laat muziek en literatuur met meesterhand in elkaar vervloeien. Als opening  Armando’s  filmgedicht ‘der Feldzug’, gerealiseerd door Victor Nieuwenhuijs. Een avond die het publiek bijblijft.

De succesvolle reeks voorstellingen zou dit jaar bijna geen doorgang vinden. Armando moest zich om gezondheidsredenen terugtrekken. Maar de geplande tournee mocht niet afgezegd worden, was zijn mening. Hij vroeg Cherry Duyns, zijn oudste vriend en Herenleed-partner, de honneurs waar te nemen.  Aan proza en poëzie van Armando heeft Cherry Duyns zijn verhaal over hun verstandhouding toegevoegd: Eine Mecklenburgische Reise. Een tocht door Duitsland, een tocht door Armando’s wereld van nu.

Een eerbetoon aan een van de meest vooraanstaande en veelzijdige kunstenaars van Nederland.
“Ik hoorde dat er geluisterd werd”, vertolkt door Cherry Duyns en Oleg Lysenko.

Armando (1929) is een hedendaagse uomo universale. Hij is een kunstenaar die zijn gedachtegoed verbeeldt in vele disciplines. Armando is schilder, tekenaar, beeldhouwer en etser. Maar hij is ook schrijver, filmer, theatermaker en tot 2003 violist. Armando werkt al tientallen jaren aan een oeuvre als een huis; een Gesamtkunstwerk met een aantal sterke en consistente thema’s die met eenvoud en kracht worden verbeeld. Armando groeide op in het Amersfoort van de Tweede Wereldoorlog. De oorlogsjaren bepaalden zijn beeld van de mens en vormen de inspiratiebron voor zijn artistieke oeuvre. Armando’s fascinatie voor de tragiek van de mens in een onverschillig landschap wordt in vele disciplines en motieven uitgewerkt. In het werk komen machthebbers, daders en slachtoffers voor. Armando reflecteert op de ongemakkelijke schoonheid van het kwaad, de schuld van het landschap en de tijd die sporen uit het verleden wist. Ondanks de zwaarte van zijn thematiek en de melancholische grondtoon van zijn oeuvre, raakt Armando in zijn theaterwerk, sprookjes en verhalen een lichtere, absurdistische, zelfs humoristische snaar. Armando’s werk is veel bekroond, hij ontving belangrijke prijzen zoals de Herman Gorterprijs, de Multatuliprijs, de VSB Poëzieprijs en de Gouden Ganzenveer. Armando is lid van de Akademie der Künste in Berlijn. Zijn werk is in vele museale en belangrijke particuliere collecties in binnen- en buitenland opgenomen.

Oleg Lysenko (1974, Oekraïne) volgde zijn opleiding aan het muziekcollege van Poltava, waarna hij een beurs won voor de vermaarde Tchaikovsky Nationale Muziek Academie in Kiev.
Na zijn afstuderen in 1999, bracht Oleg zijn eerste CD ‘Awakening’ uit en zette hij zijn studie voort aan de Messiaen Academie in Nederland. Vervolgens specialiseerde hij zich in Argentijnse tango op bayan en bandoneon aan het Rotterdamse Conservatorium. In de categorie “Ensemble” won hij met medestudenten de derde prijs op de Internationale Accordeon Competitie (IAC) in Castelfidardo, Italië. Twee jaar later nam Oleg als solist opnieuw deel aan de IAC en won de eerste prijs met zijn vertolking van een werk van Victor Vlasov: “Vijf gezichten op het land van de Goelag archipel”, tevens het titelstuk van zijn in 2012 verschenen CD.

Oleg heeft o.a. gespeeld met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, samen met de Russische bariton Dmitry Hvorostovsky. Hij trad op in de Spiegelzaal van het Concertgebouw voor de AVRO op radio 4 en bij het VPRO televisieprogramma Vrije Geluiden. Oleg heeft een voorliefde voor genre-overschrijdende projecten waarbij beeldende kunst, literatuur en muziek elkaar aanvullen en in elkaar overvloeien. Recent trad hij onder meer op met schrijver en beeldend kunstenaar Armando, beeldhouwer en tekenaar Koenraad Tinel en met de schrijvers Stefan Brijs en Stefan Hertmans en met de vertaler Hans Boland en de journalist/schrijver Peter d’Hamecourt.

Cherry Duyns (1944) is film-theatermaker en schrijver. Beschouwt zichzelf bovenal als verhalenverteller. Hij maakte meer dan vijftig documentaires waarvan vele nationaal en internationaal werden bekroond. Tot zijn gelauwerde filmwerk behoren: Levensberichten (1986), De Wording: Observaties bij het ontstaan van vijf kunstwerken (1988), de reeks Toonmeesters (1994, ’97) en De droom van de beer (en de neergang van het Sovjet-circus) (2001). Zijn meest recente documentaire is De Matthäus missie van Reinbert de Leeuw (2016). Met Armando maakte hij het onvergetelijke Herenleed (1971-1997). Armando en Cherry Duyns zijn al meer dan een halve eeuw bevriend, zij tekenden samen voor de Gedaanteverwisseling, een poëtische documentaire film over Berlijn.  Als theatermaker regisseerde en schreef Duyns onder meer Windkracht (met André Heuvelman, 2007), Kwam een vogel gevlogen (met Barbara Hannigan en Peter Prommel, 2010) en Koeien, Opera Misha (met Guus Janssen, 2015). Hij debuteerde in 1988 als schrijver met de roman De Zondagsjongen, gevolgd door Dante’s Trompet (1993) en De Chinese knoop (2005). Daarnaast publiceerde hij herinneringen en andere prozastukken onder de titel Achterland (2010). En hij presenteerde zijn fotowerk in het boekwerk Voor mijn ogen (2015). In voorbereiding: de roman Afscheid / Abschied.

Dit jaar bewerkte Cherry Duyns voor de 80-ste verjaardag van prinses Beatrix de voorstelling Kwam een vogel gevlogen, die in het Paleis op de Dam werd opgevoerd.

De muziek van de voorstelling is:
Victor Vlasov – Gulag Suite (zie fragment Vrije Geluiden)
Rubinstein – Russisch en Trepak op.82,N6
Jerzy Petersburski – Tango
Vittorio Monti – Czardas
Igor Strawinsky – Tango

De duur van het programma is ca. 50 minuten, met/zonder pauze?

Een impressie te krijgen zie: https://vimeo.com/194525120
wachtwoord: Armando

Cherry Duins en Oleg Lysenko.
Austerlitz bij Beauforthuis.