Oleg Lysenko (bayan, bandoneon) en Wassyl Morgotch (bandura, zang), beide opgeleid aan het conservatorium van Kiev, Oekraïne, brengen een eigentijds Oekraïens geluid met eigen bewerkingen van klassieke Oekraïense componisten zoals Berezovsky, Bortnyansky, en Lysenko, maar ook van volksmuziek en Oekraïense tango, een vergeten genre dat in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw heel populair was en dat het duo BaBa Kiev nieuw leven wil inblazen. Niet alleen het repertoire is verrassend, ook de instrumentatie zorgt voor een spannende combinatie van klankkleuren, met de kenmerkende diepe bas van de bayan (Oost-Europese knopaccordeon), het kristallijne geluid van de bandura (Oekraïense luit/knieharp), in combinatie met de rijke bariton van Wasyl Morhoch.  Met hun programma grijpen Lysenko en Morhoch terug op een lange traditie van rondtrekkende minstrelen, waar zowel de bayan – die zijn naam ontleent aan de beroemde 11de eeuwse bard Boyan – als de bandura mee geassocieerd worden. De bandura, traditioneel bespeeld door blinde rondtrekkende ‘kobzars’, is een snaarinstrument dat nauw verbonden is met de Oekraïense nationale identiteit en dat om die reden ook met wantrouwen werd beschouwd door eerst de Russische en later de Sovjet autoriteiten. Met het verbod op het gebruik van de Oekraïense taal op het podium, eind negentiende eeuw, werd de bandura feitelijk afgeschreven als concert-instrument, aangezien het repertoire voor stem en bandura uitsluitend Oekraïenstalig was. Later, vanaf de jaren twintig van de twintigste eeuw, werden banduristen actief vervolgd – velen van hen werden naar Siberië verbannen – en werd getracht het instrument te feminiseren door enkel vrouwelijke banduristen op te leiden en de heroïsche, epische traditie van de bandura, die als een bedreiging werd gezien, te vervangen door een repertoire van liefdesliederen. Dat er meer mogelijk is met dit instrument lijdt na het zien van de temperamentvolle voorstelling van BaBa Kiev geen twijfel.

Oleg_WassylConcert_03.01.2015.2